بلاگ

آیا قهوه برای سرماخوردگی موثر است؟

قهوه یکی از بهترین و معروف‌ترین نوشیدنی‌ها به شمار می‌رود که در میان افراد از محبوبیت بالایی برخوردار است. قهوه علاوه‌بر طعم و مزه بی‌نظیر‌ خود، به‌دلیل آنتی ‌اکسیدانی که دارد برای درمان بیماری‌هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، بیماری‌های ویروسی و… نیز موثر است. نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی به کاهش التهابات، بدن درد، سردرد، تسریع روند بهبودی و… کمک می‌کند. یکی دیگر از کاربرد‌های مهمی که قهوه دارد به سبب کافئین موجود در آن بوده؛ به این معنا استفاده کردن از آن در هنگام بیماری، سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و شور نشاط را به بدن بازمی‌گرداند.

نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی و بررسی تاثیراتش

بافروشگاه اینترنتی بنک مارکت خرید قهوه را آسان کن! خرید آنلاین قهوه با قیمت مناسب، انواع قهوه تازه و فوری

مصرف قهوه برای سرماخوردگی می تواند احساس سرزندگی را در شما برآنگیخته و بی‌حوصلگی و کرختی را در شما کاهش دهد. جالب است بدانید که براساس نتایج به دست آمده از تحقیقات جدید، قهوه بدون کافئین نیز سبب بهبود سرماخوردگی می‌گردد. نوشیدن قهوه در زمان سرماخوردگی مزایا و معایب خود را دارد که به شرح زیر هستند.

آیا قهوه اسپرسو برای سرماخوردگی خوبه یا بد؟

قهوه اسپرسو حاوی کافئین است که نوشیدن آن در هنگام سرماخوردگی با علائم تحریک سیستم عصبی مرکزی همراه است. این علائم که اغلب ناشی از کافئین هستند می‌توانند خستگی و خواب‌آلودگی را کاهش دهد. درحالت کلی مصرف قهوه برای سرماخوردگی باعث نشاط و شادابی شده و با تقویت سیستم ایمنی به روند بهبودی سرعت بخشد؛ ولی به یاد داشته باشید در صورت زیاده‌روی در  مصرف قهوه برای سرماخوردگی می‌تواند اثر برعکس ظاهر شده و عملکرد سیستم ایمنی مختل شود. احتمال بروز آلرژی و تداخل با دیگر داروها نیز از معایب نوشیدن قهوه برای سرماخوودگی است. پس اثراتی که نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی ایجاد می‌کنند می‌تواند متفاوت باشد.

قهوه برای سرماخوردگی ضرر دارد؟

هنگام سرماخوردگی حس بی‌حوصلگی و بی‌حالی فرد را کلافه می‌کند، نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی می‌تواند این حس افسردگی را از بین ببرد. اگر شما هم می‌خواهید بدانید که قهوه برای سرماخوردگی چه فواید و مضراتی دارد بهتر است بدانید نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی در بازیافتن انرژی قبلی می‌تواند موثر باشد. همچنین تقویت سیستم ایمنی و تسریع مقابله با ویروس نیز از مزایای نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی است. قهوه حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که در مواقع بیماری می‌تواند اثرات مشابه داروهای شیمیایی را داشته باشد‌.

با این حال نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی به‌دلیل خاصیت اسیدی قهوه می‌تواند باعث تحریک التهاب گلو شده و کافئین آن به تشدید سرفه‌های خشک بیانجامد. همچنین استفاده از قهوه برای سرماخوردگی به‌دلیل داشتن خاصیت ادرارآوری باعث کاهش آب بدن می‌شود‌. لازم است پس از نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی از موادی مانند سوپ‌، آب و آبمیوه‌های طبیعی برای تامین آب بدن استفاده کنید.

مزایای قهوه برای سرماخوردگی

  1. احساس شادابی و سرزندگی: در هنگام سرماخوردگی علاوه‌بر التهاب گلو و درد بدن، احساس خستگی و بی‌حوصلگی تاثیر بسیاری بر روند بهبودی خواهد داشت. این احساس افسردگی بیمار را گوشه‌گیر کرده و باعث می‌شود تا همواره بی‌حال باشد. در این میان نوشیدن یک فنجان قهوه می‌تواند احساس شادابی را در شما زنده کرده و انرژی شما را افزایش دهد.
  2. تقویت سیستم ایمنی بدن: اغلب افراد به‌دلیل ضعف در سیستم ایمنی بدن با این ویروس مواجه می‌گردند. در همین راستا طبق گفته برخی از پزشکان، مصرف قهوه سیستم ایمنی را تقویت ساخته و روند بهبودی سرماخوردگی را تسریع می‌بخشد. همچنین مصرف قهوه به سبب ایجاد نشاط در افراد، احتمال ابتلا به بیماری‌های ویروسی و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.
  3. کاهش درد: از مهم‌ترین علائم در هنگام سرماخوردگی می‌توان به بدن‌درد و سردرد اشاره کرد. برای بهبود یا تسکین این دردها می‌توانید قهوه را در لیست داروهای خود قرار دهید.
  4. جایگزین داروهای شیمیایی: همچنین به سبب برخورداری از خاصیت آنتی اکسیدانی، این نوشیدنی می‌تواند در هنگام بروز این بیماری جایگزین مناسبی برای قرص‌های شیمیایی باشد.

معایب قهوه برای سرماخوردگی

  1. افزایش التهاب گلو: قهوه دارای خاصیت اسیدی است و همین امر سبب شده تا در هنگام سرماخوردگی گلو را تحریک کرده و التهاب را زیاد کند؛ اما باتوجه به وجود روش‌های مختلف برای دم کردن قهوه، می‌توان میزان اسید موجود در آن را کاهش داد. به عنوان مثال قهوه سرد اسید کمتری نسبت به قهوه دم کرده دارد. در واقع کافئین باعث تشدید سرفه‌های خشک خواهد شد.
  2. کم کردن آب بدن: یکی دیگر از مضرات احتمالی قهوه برای بدن، ادرار‌آور بودن آن است و این خود سبب می‌گردد که فرد بیمار به‌دلیل تکرر ادرار، آب بدن خود را از دست بدهد و با مشکلات دیگر‌ی مواجه شود. در نتیجه بهتر است که بعد از نوشیدن قهوه حتماً مواد‌ی مانند سوپ، آبمیوه‌های طبیعی، آب و… را صرف کنید. همچنین می‌تواند اختلالات گوارشی را به وجود آورد.
  3. امکان بروزآلرژی: برخی از افراد ممکن است به کافئین حساسیت داشته باشند. در نتیجه به هنگام استفاده از قهوه سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف شده و آلرژی افزایش یافته و ممکن است سرماخوردگی آن‌ها نیز دیرتر بهبود یابد.
  4. تداخل قهوه با دیگر داروها: افرادی که به بیماری‌های دیگری مبتلا هستند، حتماً می‌بایست برای مصرف قهوه با پزشک خود مشورت نمایند.
  5. بی‌خوابی: افراد‌ بیمار نیاز به استراحت و خواب کافی دارند تا هرچه سریع‌تر بهبود یابند. حال با مصرف قهوه ممکن است به‌دلیل افزایش هوشیاری با کم‌خوابی مواجه شوند و بهبود‌ی آنها به تعویق افتد.

نکات نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی

در صورت عدم رعایت اصول مصرف این نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی، ممکن است شاهد تاثیرات منفی آن باشید. از جمله این اصول و قوانین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • یکی از نکات مهم، مصرف قهوه‌هایی با کافئین کمتر در زمان سرماخوردگی است.
  • مصرف قهوه به‌صورت ناشتا در این دوران ممنوع است. به همین خاطر می‌بایست در ابتدا و به‌صورت ناشتا کمی آب بنوشید و پس از چند دقیقه قهوه را صرف نمایید.
  • مصرف بیش از حد قهوه می‌تواند تاثیرات منفی آن را بر بدن افزایش دهد؛ در نتیجه در نوشیدن آن زیاده‌روی نکنید.
  • در طول روز برای جلوگیری از کم‌آبی بدن، مایعات زیاد بنوشید.
  • نوشیدن قهوه در ساعات انتهایی روز را فراموش کنید؛ چراکه باعث جذب بیشتر کافئین و کم‌خوابی می‌شود.

قهوه برای گلودرد خوبه؟

نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی مخصوصا قهوه اسپرسو به‌دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌هایی به تقویت سیستم ایمنی کمک کرده و خاصیت ضدباکتریایی‌اش می‌تواند در تسکین گلودرد موثر باشد. لازم است بدانید اسیدهای قهوه می‌تواند باعث تشدید التهابات گلو شوند. به یاد داشته باشید با نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی و یا گلودرد خاصیت ادرارآوری آن با کاهش آب بدن می‌تواند باعث خشکی گلو و خارش آن شود. همچنین نوشیدن قهوه برای افرادی که به کافئین آلرژی دارند نیز می‌تواند باعث سوزش گلو شود. پس اگر به کافئین آلرژی دارید بهتر است هنگام گلودرد از آن استفاده نکنید.

آیا قهوه برای سرفه ضرر دارد؟

تاثیر نوشیدن قهوه هنگام ابتلا به آنفولانزا به مقدار و نوع مصرف هر فرد بستگی دارد. این نوشیدنی هم می‌تواند باعث التهاب گلو شده و گلودرد را بدتر کند و هم می‌تواند باعث بهبودی آن شود. همچنین هنگام بیماری بدن به استراحت و خواب نیاز دارد. برای جلوگیری از مختل شدن خواب لازم است از ۸ ساعت قبل از زمان خواب خود از نوشیدن قهوه اجتناب کنید. افرادی که به قهوه آلرژی دارند باید این موضوع را در نظر داشته باشند که هنگام ابتلا به آنفولانزا عملکرد سیستم ایمنی کاهش می‌یابد. بنابراین نوشیدن قهوه ممکن است باعث ایجاد حساسیت شود.

فواید خوردن قهوه برای آنفولانزا

قهوه برای سرماخوردگی خاصیت درمانی مستقیم برای آنفولانزا ندارد، ولی به‌عنوان نوشیدنی دارای کافئین می‌تواند انرژی از دست رفته را به بیمار برگرداند. قهوه به عنوان محرک عمل کرده و برخی از اثرات خستگی و خواب‌آلودگی را برطرف می‌کند و انرژی را افزایش می‌دهد. همچنین اگر به تمرکز زیادی نیاز دارید، ولی آنفولانزا مانع از آن می‌شود نوشیدن قهوه برای سرماخوردگی و بهبود تمرکز و دقت موثر باشد. همچنین تاثیر قهوه در بهبود و افزایش حس شادابی را هنگام بیماری نباید نادیده گرفت.

تاثیر قهوه در افراد مبتلا به سینوزیت

هوای سرد و وزیدن باد می‌تواند بیماری‌هایی همچون سینوزیت را تشدید کند. در این شرایط نوشیدنی‌های داغ می‌توانند باعث بهبود این درد شوند؛ اما قهوه به سبب داشتن کافئین، در برخی از افراد ممکن است سبب تنگی مجرای تنفسی سینوسی گردد. در واقع کافئین یک محرک بوده که عروق را منقبض می‌کند و در نهایت مصرف قهوه تورم سینوس‌ها و مجرای بینی را به‌دنبال دارد.

سخن پایانی

امروزه بسیاری از افراد در هنگام بروز سرماخوردگی، در سریع‌ترین زمان به مصرف دارو‌های شیمیایی می‌پردازند تا بیماری ‌آن‌ها زودتر درمان شود. در این میان برخی از دمنوش‌ها و داروهای گیاهی می‌توانند باعث بهبودی شما شوند. به عنوان مثال مصرف قهوه فوری به سبب داشتن کافئین می‌تواند انرژی بدن را تنظیم کرده، از بی‌حالی عمومی می‌کاهد و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌سازد؛ اما در کنار همه این مزایا نباید از مضرات قهوه از جمله بی‌خوابی، از دست رفتن آب بدن، تداخل دارویی و… در این دوران غافل شد.

5 دیدگاه در “آیا قهوه برای سرماخوردگی موثر است؟

  1. ستار خیری گفت:

    قهوه برای سرماخوردگی مطالب کامل و مفید بود، ممنون از بنک مارکت

  2. شهاب حبیبی گفت:

    قهوه برای سرماخوردگی مضر است؟

    1. مدیر فروشگاه گفت:

      سلام وقت بخیر خیر

  3. mahta گفت:

    سرماخوردگی باعث میشه بدن خسته و کوفته بشه واسه همین شما میتونین برای رفع این خستگی قهوه رو امتحان کنین. من روزانه حداقل یکی یا دوبار قهوه یا اسپرسو می‌خورم واسه همین پیشنهاد می‌کنم

  4. کتایون گفت:

    حتما قهوه روزی یبار بخورید، علاوه بر اینکه واسه سرحال شدن بدنتون و کمتر شدن درد بدن خواص داره واسه بالا رفتن انرژی محشره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *